Atrakcje na targi: karykaturzysta eventowy
Rozważasz zatrudnienie karykaturzysty, który będzie atrakcją stoiska targowego twojej firmy na branżowych targach? Przeczytaj poniższy poradnik
Dowcipy na tej stronie:
Po co karykaturzysta na targi?
Zanim rozpoczniesz poszukiwania najlepszego kandydata, zanim odpowiesz sobie na pytanie: tani amator czy profesjonalny karykaturzysta eventowy, zastanów się co jest powodem zatrudnienia karykaturzysty. Jaką ma spełnić rolę na twoim stoisku targowym?
Najprawdopodobniej chcesz zrobić wrażenie na osobach odwiedzających twoje targowe stoisko. Chcesz, aby każda wykonana karykatura spodobała się. Aby podziwiając ją każdy pamiętał, że karykaturę zafundowała twoja firma. Jeśli tak właśnie jest – już wiesz, że amator nie umiejący rysować i artysta o skromnym talencie i takich samych umiejętnościach, na pewno nie będzie dobrym kandydatem. Nawet jeśli będzie nawet o połowę tańszy niż profesjonalny karykaturzysta eventowy.
Zapamiętaj
• Marny karykaturzysta = marna karykatura = marna reklama twojej firmy.
• Świetny karykaturzysta = świetna karykatura = świetna reklama twojej firmy.
Niestety część firm poszukujących karykaturzystę na targi, nie rozumie tego i zatrudnia amatorów. Pochopna decyzja, a potem wielkie rozczarowanie.
Krótko mówiąc: im lepszy karykaturzysta, tym lepsza reklama twojej firmy. To jest biznes, a nie forma mecenatu kultury. Nie możesz pozwolić, aby twoja firma kojarzyła się twoim klientom z marną jakością. Każda karykatura (dowcipna podobizna osoby) winna być podobna i winna być małym dziełem sztuki. Mam mieć w sobie „coś”, co powoduje że się podoba.
Atrakcje na targi: Karykaturzysta powolny czy szybki?
Jeśli już zrozumiałeś, czemu amatorów (nawet jeśli nazywają się profesjonalistami; w internecie każdy jest profesjonalistą) lepiej ominąć z daleka, pora na kolejne rady.
Zakładając, że karykaturzysta jest profesjonalny i termin targów ma wolny (uwaga, ci najbardziej rozchwytywani niektóre terminy mają zajęte wiele miesięcy z wyprzedzeniem), spróbuj się wczuć w osobę, która będzie odwiedzać twoje stoisko targowe.
Na pewno nie raz byłaś (byłeś) na targach i świetnie wiesz, że tam każdy się gdzieś spieszy. Dlatego nie zostanie namówiony do pozowania karykaturzyście, gdy będzie wiedział się, że karykaturzysta rysuje powoli. Dla osoby odwiedzającej twoje stoisko targowe bardzo ważny jest czas, w jakim będzie gotowa jego karykatura. Dla wielu uczestnika targów „strata” nawet 5 minut czasu nie wynagrodzi faktu, że przywiezie do domu swoją karykaturę. Dlatego karykaturzysta, którego zatrudniasz musi rysować jak najszybciej. Na pewno poniżej 5 minut na karykaturę. Niektórzy mając w pamięci prace karykaturzystów ulicznych np. na zakopiańskich Krupówkach podejrzewają, że będą musieli karykaturzyście pozować co najmniej kwadrans.
A zresztą, osobie pozującej czas płynie kilka razy wolniej. Po dwóch – trzech minutach pozowania niektórzy pytają: „Już?” bo wydaje im się, że minęło co najmniej 10 minut. Tak, umiejętność szybkiego rysowania musisz brać pod uwagę, gdy planujesz zatrudniać karykaturzystę na targi.
Niektórym się wydaje, że szybka karykatura, rodzaj szkicu, to niedobry pomysł. Jeśli znalazłeś gdzieś w Internecie przykład „pięknej” karykatury, która zrobiła na tobie wrażenie – wiedz, że na jej wykonanie artysta musiał poświecić dużo czasu. Nie łudź się, że ktoś na targach będzie chciał pozować przez godzinę lub dłużej. Jeśli koniecznie ktoś chce taką karykaturę, nie musi odwiedzać twojego stoiska na targach – wystarczy, że zamówi w przyszłości swoją karykaturę ze zdjęcia.
Atrakcje na targi – jaka karykatura?
Wielkie uszy, nosy – z tym wielu osobom kojarzy się słowo „karykatura”. Niektórzy mają uzasadnione podejrzenia, że karykatury mogą się nie spodobać, dlatego (nie tylko na targach) obawiają się atrakcji, jaką jest karykaturzysta eventowy. Niektórzy ludzie są wrażliwi na punkcie swojego wyglądu, nie można ich urażać. Byłaby katastrofa, gdyby coś, co miało być atrakcją twojego stanowiska targowego, twoim klientom kojarzyło się potem z niemiłym widokiem swojej podobizny. Nie byłaby to na pewno dobra reklama twojej firmy. Dlatego poszukuj karykaturzystów doświadczonych, którzy to rozumieją. Takich, którzy nie robią złośliwych (czasem wręcz odrażających) karykatur. Szukaj tak naprawdę wesołych portretów. Te każdemu się podobają.
> Tu więcej: Karykaturzysta na targi
Honorarium
Wydaje ci się, standardowa kwota jaką zaproponował profesjonalny karykaturzysta eventowy jest zbyt duża? Chyba nie sądzisz, że profesjonalista zadowoli się kwotą, jaka odpowiada amatorowi?
Często imprezy targowe trwają dłużej niż 1 dzień. Skoro twoją firmę nie stać na zatrudnienie świetnego fachowca na dwa dni, zaproś go na jeden dzień targów. Klientów, którzy planują odwiedzić twoje stoisko poinformuj, że np. w sobotę będzie na twoim stoisku super-atrakcja, niespodzianka. Naprawdę lepiej zatrudnić fachowca. Niby dlaczego masz mieć na stoisku kiepskiego amatora przez 2 dni targów, skoro możesz mieć super atrakcję w jednym dniu? Gdy wiesz, który z dwóch dni targowych jest „ważniejszy”, na ten właśnie dzień zaproś profesjonalnego karykaturzystę.
Targi będą trwać 3 dni lub 4? Zaproś profesjonalistę na 2 dni. Profesjonalni karykaturzyści eventowi, którzy wielokrotnie uczestniczyli w targach i mają duże doświadczenie, na pewno podpowiedzą ci w szeregu istotnych spraw, aby wszystko poszło jak najlepiej. Aby twoja firma była zadowolona z podjętej decyzji, aby klienci twojej firmy byli zadowoleni z karykatur, jakie otrzymali na twoim stoisku targowym.
Na zakończenie
Powyższe uwagi i porady nie dotyczą wyłącznie imprez targowych. Dobry, szybko rysujący karykaturzysta, to także atrakcja na konferencje, spotkania biznesowe, szkolenia i wiele innych eventów firmowych – jubileusz firmy, Wigilia firmowa, itd.
Atrakcje na targi: (c) Szczepan Sadurski / Karykatury.com
Autor tekstu w ostatniej dekadzie stworzył dziesiątki tysięcy karykatur, na ponad pół tysiącu imprez w Polsce, ale też w Ameryce Północnej, Australii i Europie. W Nowym Jorku okrzyknięty przez prasę „jednym z najszybszych karykaturzystów świata”. Jego rysunki opublikowało ponad 200 tytułów prasy, nie tylko polskiej. W połowie lat 80-ych najczęściej publikowany rysownik słynnego tygodnika satyrycznego Szpilki. Ma na koncie wiele wystaw, wywiadów, jurorowanie w międzynarodowych konkursach karykatury, udział w programach telewizyjnych różnych stacji. Tu więcej