Słowa śmiech i uśmiech oraz motyw uśmiechu w logo, są chętnie wykorzystywane przez fundacje, stowarzyszenia i firmy na całym świecie. Dlaczego?
Motyw uśmiechu, zarówno w nazwie, jak i logo (znaku graficznym) pojawia się zaskakująco często. W Polsce chyba najbardziej znaną „uśmiechową” nazwą jest Order Uśmiechu, przyznawany od kilkudziesięciu lat. Kapituła przyznająca te „ordery” znajduje się w Polsce, a logo przedstawia uśmiechnięte słoneczko.
Uśmieszek chętnie wykorzystują rozmaite fundacje i stowarzyszenia. Jest obecny w różnych akcjach, w których chodzi o pomaganie innym. Bo tam, gdzie choroba i nieszczęście, tam jest rzeczą deficytową i bardzo potrzebną. Szczególnie, gdy chodzi o dzieci, pomaga chwycić za serca (i portfele). Chyba najbardziej znaną jest fundacja Dr Clown, mająca w swym logo uśmiechniętą buzię clowna. Fundacji, które słowo będące tematem naszego tekstu mają w nazwie albo też motyw uśmiechu mają w logo, jest w Polsce bez liku.
Dowcipy na tej stronie:
Uśmiech i zęby
Branżą, która najbardziej upodobała sobie uśmieszek, jest branża stomatologiczna. Bo jeśli ma być szeroki i zdrowy uśmiech, będący synonimem szczęścia, to muszą być piękne, zdrowe i równe zęby. Stąd uśmiech często pojawia się w reklamach pasty do zębów, w akcjach promocyjnych, a nawet na opakowaniach. Ale jeszcze częściej uśmiech pojawia się w klinikach i gabinetach stomatologicznych – zarówno z nazwie, jak i w logo. Mamy więc Galerię Uśmiechu (Centrum Stomatologii Estetycznej), Centrum Uśmiechu (Stomatologia Rodzinna), Twój Uśmiech (Centrum Stomatologiczne), Klinika Uśmiechu, Klinika Pięknego Uśmiechu, Centrum Zdrowego Uśmiechu oraz Uśmiech Malucha (Poradnia stomatologiczna dla dzieci). Jak widać, zapewne nie przez przypadek, uśmiech dobrze jest łączyć ze słowem: centrum. A poza tym, jak wszyscy wiemy – śmiech, to zdrowie.
Jeśli dzieci mają się uśmiechać i być szczęśliwe – warto w nazwie lub logo warto mieć jakiegoś uśmiechniętego zwierzaka, np. misia, kotka czy pieska, albo stworka – krasnoludka lub inną postać z bajek lub kreskówek. Wystarczy prześledzić choćby nazwy i logotypy przedszkoli. Do rodziców było też adresowane czasopismo Uśmiech Rodziców, bo przecież nikt inny jak rodzice nie są bardziej zainteresowani, aby ich pociechy były szczęśliwe, zdrowe i uśmiechnięte. W Rutherford (New Jersey, USA) działa placówka o nazwie Studio Uśmiech, przeznaczona dla dzieci.
Jeśli udane zdjęcie przedstawiające ludzi, to osoby znajdujące się na nim powinny być uśmiechnięte. Dlatego branża fotograficzna też chętnie korzysta z uśmiechu. Od jakiegoś czasu są nawet aparaty cyfrowe, które rozpoznają ludzki uśmiech. Sugerują fotografującemu, w której chwili nacisnąć na spust migawki.
Uśmiechnięty biznes
Symbolika uśmiechu trafiła nawet na logotypy firm, bo uśmiech przez każdego z nas odbieramy jest bardzo pozytywnie. Znajduje się na logo sieci telefonów Plus, logo popularnej audycji radiowej Lato z radiem, logo sieci sklepów Biedronka (ślicznie uśmiechnięta biedronka). Uśmiechnięte słonko, to symbol popularnego komunikatora internetowego Gadu-Gadu oraz portalu. Firma Galeco, producent rynien, reklamuje się uśmiechem i hasłem: Uśmiech na deszcz. Są też Apteki z uśmiechem, piszące o sobie: Naszą misją jest uśmiech pacjenta. A poza tym taki gigant, jak Apple dobrze wiedział, że umieszczenie uśmiechu na logo systemu Mac OS, zostanie dobrze przyjęte przez użytkowników z całego świata.
Jeśli miłe spędzanie wolnego czasu i zabawa – to oczywiście z uśmiechem. Dlatego pojawia się on w nazwach miejsc (np. Cafe Bar Uśmiech w Szczecinie, reklamujący się hasłem: Zaspokoisz głód… z uśmiechem!, a pewna grupa wodzirejska nazwała się po prostu: Fabryka Uśmiechu.

Sport i zdrowie
Uśmiech, to także jeden z symboli zdrowa, a stąd już blisko do sportu. Nawet na logo piłkarskich mistrzostw świata organizowanych w 2006 r. w Niemczech, były trzy roześmiane buzie.
Uśmiech to szczęście i radość, więc często trafia do nazwy i na logotypy rozmaitych akcji. Niedawno Gmina Rewal zorganizowała konkurs „Wakacje za jeden uśmiech”. Organizowano Uśmiech Pupila, istnieje program „Na zdrowie – uśmiech”, było nawet coś takiego, jak: Uśmiech Mazdy dla dzieciaków, oraz Muzyczni Przyjaciele (zdrowy uśmiech dla dziecka) z roześmianą nutką w logo.
Jeśli uśmiechy, to także kabarety. W Lublinie działa kabaret Smile (pewnie dlatego, że angielskie słowo jest krótsze niż swojsko brzmiący jego odpowiednik), a w stolicy odbywa się cyklicznie Warszawski PKS czyli Warszawski Przegląd Kabaretów Studenckich, w którego logo jest autobus oraz uśmieszek.
Uśmiechy w polityce
Uśmiech trafił także do polityki, bo dobra partia – to szczęśliwy i uśmiechnięty obywatel. Ma go w swym logo niepoważna organizacja o nazwie Partia Dobrego Humoru, ale i bardzo poważna polska partia, Platforma Obywatelska. W 2009 roku, w obecności Bronisław Komorowskiego (wówczas Marszałka Sejmu) oficjalnie zainaugurowała działalność Parlamentarna Grupa Uśmiechu, która za cel stawiała sobie m.in. przeciwdziałanie przemocy wśród dzieci i młodzieży, propagowanie zasady fair play i promowanie zdrowego stylu życia. Jej pomysłodawczynią jest sportsmenka-poseł Iwona Guzowska, a grupa liczy kilkunastu posłów Platformy Obywatelskiej.
Symbolika uśmiechu, to jedna z najbardziej rozpoznawanych i najbardziej pozytywnych symboli, znanych w każdym zakątku świata. Rozpoznawalna symbolika, pozytywne skojarzenie – to klucz do sukcesu wielu przedsięwzięć i pomysłów. Dlatego mniej lub bardziej komercyjnego wykorzystania uśmiechu na wszelkie możliwe sposoby, jest coraz więcej.
Uśmiechnięty tekst: (c) DobryHumor.pl / Szczepan Sadurski, sierpień 2011
Powyżej: logotypy z uśmiechem znalezione w Internecie. Jeśli któryś z właścicieli logotypu chce, abyśmy go usunęli, prosimy o kontakt e-mail